czwartek, 06 październik 2016 09:18 | Aktualności Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia

 

 

JEGO WASZMOŚĆ GRZYB !

 

 

    Borowik, maślak, kurka, rydz, prawdziwek - któż z nas, chociaż raz nie był na grzybach. Jeżeli chodzi o ilość grzybów w naszym kraju, to literatura źródłowa nie jest do  końca spójna – jedni mówią o 5 tyś. gatunkach grzybów, inni  o 10 tyś. Jedno jest pewne, że z ponad 80 grzybów jadalnych, wykorzystujemy w kuchni ich tylko około 20.

    Do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych  oraz środków spożywczych z udziałem grzybów dopuszczonych jest 44 gatunków grzybów, a wśród nich najbardziej popularne i cenione to borowik szlachetny, podgrzybki, maślaki, koźlarze, rydze, pieprznik jadalny czyli popularna kurka, gąska zielonka. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2011 r. w sprawie grzybów dopuszczonych do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych, środków spożywczych zawierających grzyby oraz uprawnień klasyfikatora grzybów i grzyboznawcy.(Dz.U. 2011 nr 115 poz. 672)

    Grzyby kochamy na pewno za walory smakowo - zapachowe, każdy grzyb smakuje inaczej. Smak grzybów uzależniony jest od podłoża i warunków na którym wyrósł. Grzyby posiadają wysoką zdolność do kumulowania w owocnikach metali ciężkich i z tego powodu  mogą pełnić rolę wskaźników zanieczyszczenia środowiska. Dlatego unikajmy grzybów rosnących przy ruchliwych drogach.

     Wartość energetyczna grzybów  wynosi  od 50 do około 80 kcal na 100g,  czyli jest  niska, ponieważ charakteryzują się one wysoką zawartością wody tj. ok 90%. Grzyby posiadają  znaczne ilości witamin z grupy B. Niektóre gatunki tj. borowik szlachetny, koźlarz  babka czy mleczaj rydz  posiadają również niewielkie ilości witaminy C.

   Patrząc na grzyby z punktu widzenia składników mineralnych, to ich ilość jest różna w zależności od gatunku grzyba, części owocnika i poziomu danego pierwiastka w glebie. Grzyby zawierają duże  ilości potasu i fosforu, wapń, magnez i sód. Zawierają również śladowe ilości żelaza, cynku, fluoru, manganu, kobaltu. Najwięcej wartości odżywczych grzyby tracą podczas gotowania, najmniej podczas zamrażania. Grzyby powinny być spożyte w jak najkrótszym możliwym czasie od ich zerwania, ponieważ wtedy jest najwyższa ich wartość odżywcza.

    Grzyby są ciężkostrawne. Tę cechę grzyby „zawdzięczają” ścianie komórkowej zbudowanej z chityny tj. polisacharydu zawierającego azot, opierającego się sokom trawiennym organizmu człowieka. Dalego powinny być dobrze przyrządzone np. ugotowane, rozdrobnione podczas jedzenia.

  Nie każdy wie, że grzyby w swoim składzie zawierają związki  wykazujące właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwcukrzycowe, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe.

   Należy pamiętać, że grzybów nie należy podawać osobom  cierpiącym na schorzenia związane z nerkami, wątrobą, żołądkiem, uczulonym  na grzyby, małym dzieciom oraz osobom w podeszłym wieku.

  Jesień to czas grzybiarzy, ale to również czas zatruć pokarmowych, podczas zbierania grzybów pamiętaj o następujących zasadach :

  • zbieraj tylko te grzyby, które są dobrze ci znane, jeżeli masz cień wątpliwości zostaw je lepiej w lesie,
  • nie zbieraj owocników zbyt małych, ponieważ nie wykształciły jeszcze cech charakterystycznych  do rozpoznania  oraz  zbyt starych,
  • nie zbieraj grzybów chronionych,
  • grzyby najlepiej zbierać do koszy wiklinowych, nigdy do toreb foliowych,
  • nie ścinaj samych kapeluszy, zbieraj grzyby delikatnie wykręcając je z podłoża w całości,
  • nie niszcz grzybów trujących i niejadalnych, stanowią one pokarm dla zwierząt i są ozdobą lasu,

 

    Wszelkich informacji dotyczących oceny grzybów,  włącznie z uzyskaniem atestu na ich sprzedaż, można uzyskać od poniedziałku do piątku w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku, w godzinach od 8.00 do 15.00 (pokój nr 312).

 

                         

© 2006 - 2019 PSSE w Gdańsk.

Unikalnych wizyt: 2237909

realizacja: Nabucco